Wednesday, August 18, 2010



Saya bercadang untuk mengubahsuai blog ini. Tapi masa dan rasa malas terlalu mendahului citarasa. Malas kerana saya sudah mula dihinggapi penyakit `biaqpila atau could not care less`. Terasa macam membuang masa dan tenaga. Masa pula terlalu banyak ditumpukan kepada hal hal keluarga dan tugas NGO. Lebih manfaat nampaknya. Saya setuju dengan teman blogger NOBISHA yang sudah hampir kecewa dengan perkembangan alam maya dewasa ini. Peratus yang menjadi 'virus' penyumbang bahan 'garbage` semakin ramai tumbuh macam cendawan.

Yang taksub menjadi tok tok dan dongoi tak tentu pasal. Sanggup jadi bodoh dan hilang pertimbangan waras. Hentam keromo menjadi hiburan. Punca berita diada adakan. Kalau sudah tidak suka, apa saja dikata menjadi negatif dan disampahkan. Yang disokong dan dipuja, apa saja menjadi idaman dan didalilkan baik belaka. Yang buruk dilindungi dengan jari kelingking pun menjadi. Atau sengaja disenyapkan padahal busuknya sudah membusung!

'Hearsays' jadi bahan fakta songsang. Dok main lagu lama enam puluhan lagi. Tidak ada yang baik dari orang yang bukan dari sekongkolan. Tulisan dan komen di blog lebih merupakan bacaan bahan jenaka bodoh, ulasan bersifat partisan yang terlalu `menjolok hati' dan amat memualkan. Tidak ada
langsung kritikan rasional dan berfakta sahih. Komen yang bersifat professional dan ilmiah jauh dilemparkan.

Ada pula yang tiba tiba jadi `nasionalist' mee segera. Sanggup menghamburkan kata kata kesat dan saling membenci. Hero bangsa lah konon. Dia lah seorang yang sayangkan bangsa dan agama, orang lain pembelot dan bukan pejuang. Namun blogger jenis ini kalau dipelawa ke Gaza dengan percuma pun belum tentu berani. Kalau ditawarkan ke Acheh pun belum tentu bersedia. Malah kalau diminta menderma untuk Masjid atau Pusat Penjagaan Anak Anak Yatim, belum tentu orang jenis ini mahu bersama jauh sekali menyumbang.Tapi kalau bercakap pasal bangsa dan ketuanan, dialah paling segak berpencak macam Hang Tuah hingga sanggup membunuh sahabat yang berjasa. Setia membabi buta!

Atas sebab itulah saya mula berhasrat hendak berhenti menulis diblog ini dan diblog blog lain. Kalau niat hendak menjadi blog sebagai wadah forum intelektual, bertukar tukar fikiran yang waras dan menambah ilmu, saya rasa ini bukan tempatnya. Dari kajian rambang, blog blog yang berinspirasikan seperti diatas jelas tidak mendapat tempat dihati pemain forum alam maya ini. Lihat saja bilangan followers bloggers yang maki hamun dibandingkan dengan bloggers yang bersirikan keintelektualan sejagat.

No comments: