Thursday, June 26, 2008

Penafian Dato Seri Najib dan Khairy Jamaluddin

Brazillian aborigines - anybody looking for a coach?

Dato Seri Mohd Najib Razak menafikan sekeras kerasnya dakwaan bahawa isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor terlibat didalam kes pembunuhan Altuntuya Shaariibuu, seperti yang didakwa didalam akuan bersumpah Raja Petra baru baru ini. Beliau menyifatkan bahawa akuan bersumpah Raja Petra itu sebagai akuan bersumpah sampah. Diberitakan Datin Seri Rosmah dan Khairy Jamaluddin, yang nama nya juga dicatatkan didalam akuan bersumpah itu, telah memberi keterangan kepada pihak Polis. Khairy juga menafikan bahawa beliau ada menerima laporan yang dikaitkan oleh Raja Petra didalam akuan bersumpah nya itu. Sebelum itu Perdana Menteri juga menafikan bahawa beliau ada menerima laporan seperti yang didakwa Raja Petra didalam akuan bersumpah tiu.

Tanpa prejudice, saya berpendapat isu ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Raja Petra telah membuat akuan bersumpah dan membabitkan nama isteri Timbalan Perdana Menteri negara. Walau pun Raja Petra menggunakan ayat `dari sumber yang boleh dipercayai' sebagai asas akuan bersumpah itu, ia nya tetap akuan bersumpah. Satu dokumen yang bernilai dan diterima pakai didalam sistem `court of law' di negara ini. Ini bukan cerita main main. Ini dakwaan menerusi pernyataan yang dibuat melalui akuan bersumpah. Mengaku betul dan bersumpah ianya benar. Akuan bersumpah bukan boleh buat main main. Ini bukan cakap cakap dalam blog atau surat layang. Ini benar benar kes berat. Secara khususnya, akuan bersumpah mesti melibatkan perkara yang benar dan betul sahaja. Kalau tidak betul dan tidak benar kandungan nya, implikasi nya berat. Consequences nya boleh membawa mudharat dari segi undang undang kepada yang menanda tangai nya. Ini kerana akuan bersumpah yang memperakui kandungan nya betul dan benar tetapi tidak betul dan tidak benar.

Secara ikhlas saya berpendapat bahawa isu ini mesti disiasat secara terperinci. Kalau Raja Petra membuat dakwaan yang tidak benar dan bersifat mala fide, tindakan mesti diambil. Datin Seri Rosmah dan individu lain yang nama mereka terlibat, didalam akuan bersumpah tersebut mesti bertindak balas. Undang undang memberikan kita hak untuk mempertahan diri mengikut lunas undang undang masih ada. Raja Petra mesti dilaporlan kepada pihak Polis dan dihadapkan ke mahkamah Ia melibatkan nama pemimpin kedua negara. Ini bukan isu politik sampingan atau jalanan. Ini isu kepimpinan negara. Mana mungkin isteri pemimpin kedua negara, Timbalan Perdana Menteri, didakwa terlibat dengan kes pembunuhan. Yang mendakwa nya pula bukan cakap cakap kedai kopi atau di coffee house, tapi dengan membuat pernyataan akuan bersumpah.

Dato Seri Najib mesti mengambil tindakan terhadap Raja Petra kalau dia tahu dan yakin isteri nya dipihak yang benar. Raja Petra mesti dilaporkan kepada pihak berwajib dan tindakan mahkamah mesti ambil terhadap nya oleh yang menafikan dakwaan nya. Jangan jadikan ianya sebagai `thrill politics' semata semata. Ini bukan hal ehwal politik saja, tetapi ini hal yang melibatkan kepimpinan negara. Kalau politik sudah sampai keperingkat ini, jangan tunggu lagi. Jangan biarkan orang lain buat andaian dan akhirnya membuat keputusan bahawa ianya betul dan benar. Ini melibatkan maruah manusia. Dato Najib mesti bertindak kerana dakwaan didalam akuan bersumpah itu serius dan berat. Jangan kita mengiyakan budaya politik yang kabur dan tidak berteraskan kebenaran hanya kerana ianya bernama politik semata mata.

Saya punyai pendapat kekal bahawa kalau kita dipihak yang benar, kita akan tetap beroleh kemenangan juga akhir nya. Dalam situasi apa pun kalau maruah, harga diri dan kebenaran menjadi taruhan, saya tidak akan fikir panjang. Kita kena sanggup dan bersedia untuk hilang apa juga demi maruah dan harga diri kita. Kita tidak harus berkompromi dengan keadaan atau apa juga circumstances hanya kerana ianya mungkin menjuruskan kepada kebarangkalian yang belum sah dan masih kabur. Kalau didapati bersalah didunia, kita tunggu diakhirat. Kerana disitu berakhirnya perjalanan dan apa juga hak kita.

1 comment:

Unknown said...

Dalam situasi politik yang tidak menentu kita tidak perlu lagi senario 1998 berulang lagi...Seharusnya suatu kesepakatan pemimpin-pemimpin melayu bersatu untuk menangani masaalah perpecahan orang melayu yang makin lama makin meruncing. Akhirnya orang melayu sendiri yang akan rugi dan generasi akan datang tidak lagi dapat merasai kesenangan yang dirasai sekarang.

Pemimpin2 melayu terlalu kerap melatah !!! Tidak kira samada pemimpin Umno, PKR atau Pas yang pasti kita sudah tersasar jauh dalam memperjuangkan nasib orang melayu!!!!!!!!!Allahwuallam